8.3.2018
Saimaan matkailun edistäminen on vauhdissa.
Matkailun edistämiselle on aiottu jo vuosikausia tehdä jotain. Ja nyt vauhti vain aikoo lisääntyä. Miljoonalla eurolla vuodessa saa kyllä paljon aikaan, kunhan aikoo kunnolla.
Miljoona on se summa, jonka Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon maantieteellis-hallinnollisten alueiden matkailumarkkinoijat aikovat vuodessa käyttää. Rahalla tietysti markkinoidaan, mutta sillä myös jalkautetaan, koulutetaan ja tuotekehitetään Saimaata, kuten Etelä-Saimaa kertoo.
Ihan lähivuodet näyttävät, miten Saimaan jalkautetaan.
Se tuo uskoa hankkeeseen, että ihan pelkän Saimaan varaan ei Saimaan tulevaisuutta ja matkailijavirtojen kasvua rakenneta. Eihän se nyt yhden järven brändi mitenkään kanna. On onneksi huomattu, että pitää rakentaa yhteinen brändi nimeltään luonnollisesti Lake Saimaa Purest Finland. Lake Saimaa Purest Finlandista rakennetaan tunnettu matkailubrändi, vähän kuin Helsinki ja Lappi. Englanninkielisellä iskulauseella houkutellaan Euroopasta erityisesti saksankielisiä ihmisiä, lisäksi kiinalaisia ja jopa japanilaisia.
Monesta miljoona euroa saattaa tuntua isolta rahalta. Mutta sitä se ei ole. Sehän on vain yhden vuoden raha, ja Lake Saimaa Purest Finland -brändin rakentaminen vie hyvinkin kymmenen vuotta, ja kymmenen miljoonaa euroa.
Kun katsoo kauas, näkee tuossa Lappeenrannan, Mikkelin, Savonlinnan ja Imatran välillä Lake Saimaa Purest Finland -järven, jossa on monenlaista toimintaa. Veneillään, kalastetaan paitsi verkoilla, grillataan, saunotaan, uidaan, pilkitään, hiihdetään, kolataan kinoksia, istutaan nuotiolla; ja matkaillaan stressittömästi. Ihan kuin nytkin. Ja muutakin kuulee kuin suomea, ja vähän venäjää. Saksaa, kiinaa, ehkäpä Intiankin kielet kaikuvat Lake Saimaan rannoilla, kesät, talvet ja keväät. Ehkä syksylläkin, joka on markkinoinnille vähän vaikea aika.
Kuopio ja Joensuu eivät tähän kuulu.
Ihmisten, elävien, varassa ei ole erityisiä syitä lähteä brändäämään ja jalkauttamaan. Savolainen on luonteeltaan aika sutki ja arvaamaton, eikä karjalaiset oikeastaan sen kummempia ole. Arvaamattomuuksia on liikaa.
Enkä menisi paikallisen ruokakulttuurinkaan varaan markkinointia tekemään. Savolaisten kalakukko, kokkelipiimä ja talkkuna tai karjalaisten riisipiirakka, sultsina ja karjalanpaisti eivät ehkä ole sellaisia herkkuja, joina niihin tottunut niitä pitää.
Mutta matkailuapa rakennetaankin ihan toisin hahmoin. Lake Saimaan eteläisellä rannalla - jota Maakuntaliitto kutsuu jostain syystä nimellä East Coast - luotetaan Sorjoseen, tuohon fiktiiviseen sarjapoliisiin. Siihen keskittyy Lappeenrannan matkailumarkkinointi, kertoo Etelä-Saimaa tässä.
Ja nyt Mikkelin Lake Saimaa -valtiksi on keksitty joulupukki, joka viettää kesän punaisissa shortseissa järven rannalla. Länsi-Savon uutinen tässä.
Keksittäisiinköhän yhdessä jotain muuta kuin Sorjonen ja joulupukki. Jotain Saimaaseen liittyvää.
Kaikki uutiset:
Kaukopään tehtaat maailman muutoksessa
Tannisen säätiön historia ilmestyi
Yhteisen hyvän kaatamisesta hyve
Levyt kuolevat ja muistot katoavat
Tarina tuli journalismiin - piru vie
Olin siellä minäkin – hiihdoissa
Näin puhut journalismista lapsille
Lasten juhla - aika karnevaali
Hyvinvointiyhteiskunnan hyvästit
Tmi Rinkisen jutut
Y-tunnus: 2785907-7
Antti Rinkinen
Lahti
antti.rinkinen(at)rinkisenjutut.fi
0400 547 733