EU:n neuvoston puheenjohtajana on kesäkuun loppuun Romania.
Romania ei ole yksin. Puheenjohtajuuden pääsponsori on Coca-Cola.
Puheenjohtajamaalla on kaksi päätehtävää: neuvoston ja sen valmisteluelinten kokousten suunnittelu ja johtaminen sekä neuvoston edustaminen suhteissa muihin EU:n toimielimiin. Tärkeä tehtävä koko EU:n toiminnan ja tulevaisuuden kannalta.
Ja tärkeä myös sen kannalta, miten EU maailmassa pärjäilee.
Siksi – muun muassa siksi – on perin outoa, että Coca-Cola ylipäätään hyväksytään yhteistyökumppaniksi. Eurooppaan.
Sinänsä mitään uutta ja ihmeellistä tässä ei ole, Coca-Colan kannalta. Jo vuonna 2011 se sponsoroi Puolan puheenjohtajuutta.
Ihmeellistä on se, että juomayhtiö saa toimia sponsorina uudestaan. Nyt yhteistyöstä käytetään vieläpä nimitystä Platinum partner.
Sponsorointi – hienostelevammin yhteistyö – on selvä peli. Tarkoitus on, että molemmat hyötyvät. Sitä sietää pohtia, mitä hyötyjä tulee.
EU:n puheenjohtajuuden kannalta etuja on kyllä vaikea nähdä. Rahaa, ilmeisesti. Varmaan aika paljon. Mitäs muuta? Ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa varmaan Romaniakin tavoittelee. Politiikassa ne pitäisi tietenkin hakea politiikan kentältä, ja EU:ssa EU:sta. Imagohyötyä? Oikeasti on vaikea keksiä yhtään järkevää syytä puheenjohtajuuden kannalta.
Entäs sitten Coca-Colan kannalta? Hyötyjä on paljonkin. Näkyvyyttä. Hyväksyttävyyttä. Pääsyä osaksi EU:n arkea, hallintoa, politiikkaa, elämää. Suurempaa Coca-Colan kulutusta, suurempia tuloja, parempaa kannattavuutta, parempaa tulosta.
Hyvästä yhteistyöstä hyötyvät molemmat. Yksi ihan keskeinen edellytys on, että arvomaailma on yhteinen.
Onko EU:n – ja Romanian EU-maana – sekä Coca-Colan arvot yhteiset?
EU:lla on toki lukuisia ongelmia. Yksi, ei ihan vähäisin, on eurooppalaisten terveys. Ylipaino vaivaa, ja kakkostyypin diabetes lisääntyy. Miten Coca-Cola sopii painonhallintaan ja diabetekseen? – No, ei mitenkään.
Vielä tärkeämpää on tietysti EU:n poliittinen uskottavuus ja hyväksyttävyys. Sitä Romania tuhoaa.
Coca-Cola puhuu tietysti Bulgarian sivuillaan sosiaalisesta vastuustaan. Kauniita sanoja hyvinvoinnin ja paikallisten yhteisöjen tukemisesta.
EU on antanut vähintään pikkusormen, ehkä käden ainakin kyynärpäätä myöten, kansainväliselle, EU:n ulkopuolelta tulevalle yhtiölle.
Saa nähdä, kuinka kauan sponsorit löytyvät Yhdysvalloista. Ehkä piankin EU:n neuvoston puheenjohtajuutta edistetään kiinalaisen sponsorin voimin, tuodaan kiinalaismallista yhteistyötä, hyvinvointia ja paikallisten yhteisöjen tukea.
Ehkä parin vuoden päästä Sinkiang Black Beer on uusi suosikkijuoma, poliittisesti korrekti. Tai ehkä baijiu syrjäyttää eurooppalaisen viininlipittelyn.
Kaikki uutiset:
Kaukopään tehtaat maailman muutoksessa
Tannisen säätiön historia ilmestyi
Yhteisen hyvän kaatamisesta hyve
Levyt kuolevat ja muistot katoavat
Tarina tuli journalismiin - piru vie
Olin siellä minäkin – hiihdoissa
Näin puhut journalismista lapsille
Lasten juhla - aika karnevaali
Hyvinvointiyhteiskunnan hyvästit
Tmi Rinkisen jutut
Y-tunnus: 2785907-7
Antti Rinkinen
Lahti
antti.rinkinen(at)rinkisenjutut.fi
0400 547 733